De geest van een kind is geen vat om vol te stoppen, maar een vuur om aan te wakkeren.
Confucius

Workshopaanbod

Waaruit bestaat Techniek&ik?

Het programma Techniek&ik biedt een doorlopend workshopprogramma voor leerkrachten, pedagogisch medewerkers en pabo-studenten. Tijdens deze workshops maakt u kennis met het onderzoekend en ontwerpend leren aan de hand van inhoudelijke thema’s zoals water, energie, lucht, chemie en constructies. Deze workshops zijn gevalideerd en opgenomen in registerleraar.nl.

Introductieworkshop Techniek&ik

Tijdens de introductie maak je kennis met onderzoekend en ontwerpend leren volgens de werkwijze van Techniek&ik. Bij onderzoekend en ontwerpend leren zijn kinderen bezig met alledaagse verschijnselen. Kinderen gaan zelf actief aan de slag met een (eigen gestelde) vraag of probleem en proberen uit te zoeken hoe iets werkt of hoe iets zit. In de twee uur durende bijeenkomst zie je voorbeelden en ga je zelf praktisch aan de slag. Verdere onderwerpen zijn de 21e eeuwse vaardigheden en het belang van goede vragen stellen. Je krijgt toelichting op de vervolgtrajecten van Techniek&ik en is er ruimte voor vragen. De introductie is een goede opstart voor onderstaande themaworkshops en/of coaching op maat.

Workshop Water

Het thema water ligt dicht bij de belevingswereld van kinderen; water om te drinken, om mee te douchen, om lekker in te zwemmen. Het thema biedt veel mogelijkheden om op onderzoek te gaan naar de eigenschappen van water en de toepassingen in het dagelijks leven. In de workshop ga je zelf experimenteren en onderzoeken met water en maak je kennis met co-constructie; hoe leer je van en met elkaar tijdens het doen van onderzoek en wat heeft een kind nodig om een nieuwe stap te maken in zijn of haar ontwikkeling. Door te spelen, te onderzoeken en te proberen, leren kinderen zichzelf en de wereld om hun heen kennen.

Workshop Energie

Energie komen we in vele vormen tegen, bijvoorbeeld als licht, warmte en beweging. Energie kan van vorm veranderen, bijvoorbeeld van spierkracht in beweging of van elektrische energie in licht. Kinderen hebben dagelijks met energie te maken. Denk maar eens aan alle apparaten die ze elke dag gebruiken. Genoeg om te ontdekken dus. Je krijgt volop informatie, inspiratie, tools en educatief materiaal om met kinderen het verschijnsel energie te ontdekken. Je leert over metacognitie, hoe kinderen inzicht krijgen in hun denken, doen en leren door te praten over hun eigen handelen, gedachten en inzichten. Van de workshop energie krijg je energie!

Workshop Lucht

Wat is lucht? Veel kinderen denken dat lucht 'niets' is. Het is heel interessant om samen met je kinderen het thema lucht te ontdekken en ermee te spelen. Lucht waait, fluit, draagt en laat dingen vliegen. Je kunt lucht vangen en er muziek mee maken. En … lucht is altijd en overal om ons heen. Genoeg te ontdekken dus! Tijdens de workshop ga je zelf experimenteren en onderzoeken. We onderzoeken hoe je ouders en kinderen zelf kunt betrekken bij het ondersteunen en vormgeven van activiteiten en projecten.

Workshop Chemie

Kinderen komen in het dagelijks leven vaak in aanraking met allerlei chemische processen. Bijvoorbeeld tijdens het bakken van brood en het borrelen van gasbellen in priklimonade. Maar wat is chemie eigenlijk? En waar komen we het allemaal tegen? De workshop geeft handvatten om samen met kinderen het thema chemie te verkennen. We kijken hoe je van een losse activiteit een onderzoek kunt maken. Ook is er aandacht voor de taalontwikkeling van kinderen. Tijdens het doen van onderzoek leren kinderen veel nieuwe vaktermen en woorden die te maken hebben met het thema. Naast woordenschat bekijken we de invloed van het gesprek voor het denken, de ontwikkeling van kennis en taal.

Workshop Licht en kleur

In het dagelijks leven komen kinderen veel vormen van licht en kleur tegen. De zon die elke dag opkomt, verschillende soorten lampen in huis of een kleurige regenboog. Hoe ziet jouw schaduw eruit en kun je deze groter of kleiner maken? En hoeveel kleuren vind je in de natuur? Tijdens de workshop ga je aan de slag met optische verschijnselen zoals schaduw, spiegels en reflecties. Je ontwikkelt je eigen onderzoeksproject over licht en vertaalt dat naar een project voor jouw groep kinderen.

Workshop Krachten

Vallen alle voorwerpen even snel omlaag? En met welke schoenzolen glijd je het minste uit? Tijdens de workshop onderzoek je oorzaak en gevolg van verschijnselen zoals zwaartekracht, wrijving, evenwicht en veerkracht. De opgedane kennis gebruik je in eigen ontwerpen en toepassingen. Verder kijken we naar leerstijlen tijdens onderzoeksactiviteiten en testen we welk soort techniektype jij zelf bent. Je leert hoe je deze kennis kunt inzetten tijdens het begeleiden en ook hoe je het technische denken en handelen van kinderen bevordert.

Workshop Geluid

We worden de hele dag omgeven door klanken en geluiden. Wat klinkt mooi en wanneer is iets lawaai? Hoor je geluiden anders als je onderwater zwemt? Tijdens de workshop onderzoek je de thema’s geluid en communicatie. Daarbij staat het stellen van vragen centraal. Welke vragen stel jij als begeleider aan je kinderen? Wat is nu eigenlijk een goede onderzoeksvraag? En hoe kun je verhalen combineren met ontwerpend leren? Een inspirerende mix van vragen, verhalen, communicatie, onderzoeken en ontwerpen.

Workshop Bouwen

Kinderen weten al veel van bouwen. Ze bouwen immers al jaren zandkastelen en stapelen torens van blokken of lego. In de workshop ga je aan de slag met bouwen in de breedste zin va het woord, van constructies tot stedenbouw. Wat is er allemaal te ontdekken aan de gebouwde omgeving waar kinderen wonen? Wat kom je tegen op de weg van huis naar school? En hoe kun je, samen met de kinderen, de binnen- en buitenruimte inrichten tot een uitdagende speel- en leeromgeving?